Sivut

tiistai 9. tammikuuta 2018

Rallyn nettikurssilla

Ilmoitin Sienen viime vuoden puolella Sporttirakin järjestämään Krista Karhun rally-tokon mestariluokan nettivalmennukseen. Kurssi alkoi eilen parin tunnin luennolla. Jaksoin istua persiilläni kuulokkeet päässä paljon paremmin kuin etukäteen pelkäsin!

Sitku en enää jaksanut.


Aloitusluennon muistiinpanoja vapaasti tulkiten:

-jokaisella koiralla on oikeus tulla koulutetuksi niin, että se tietää mitä siltä halutaan eikä sen tarvitse arvailla. Jos joutuu arvailemaan, tiedosta että koira arvaa (esim. jäävien asentojen erottelut) - et voi olla pettynyt jos arvaa pieleen! Tajuttava myös jos koira osaa jonkin asian vain tietyllä tavalla, esim. houkuttelu (koulutusvaihe). Et voi mennä kokeeseen ja kuvitella että tekee paremmin kuin mikä koulutusvaihe on treeneissä.

-ylemmissä luokissa -3 OV, esim pyörähdys: usein luullaan että johtui liian isosta käsimerkistä, mutta todellisuudessa käsimerkkien laajuutta ei varsinaisesti ole määritelty. Todennäköisempi syy virhepisteisiin on se, että liian ison käsimerkin takia ohjaaja joutuu hidastamaan tai kumartumaan. Kouluta siis avut sujuviksi, laajoja ne kyllä saa olla.

-jatkuva käsiapu on virhe, ja se on karkeasti sellainen jos näyttää että koiraa imutetaan (vaikka kuono ei olisikaan kiinni kädessä, koira siis seuraa koko tehtävän ajan erittäin selvästi vain kättä eikä tee itse mitään)

-karkeasti virheet kasvaa:
alo/avo -1 TVÄ virhe tuottaa voi/mes -3 TVÄ
alo/avo -3 TVÄ virhe tuottaa voi/mes -10 TVÄ

-samalla kyltillä voi tulla useita eri virheitä, esim. -10 TVÄ ja -3 TVÄ tai -10 TVÄ ja -3 OV. Alemmissa usein miinus kympin ajatellaan sisältävän kaikki virheet "se meni täysin pieleen", vaikka periaatteessa sielläkin voisi antaa enemmänkin.

-monesti oikealla seuruusta tulee parempaa jos koulutetaan se myöhemmin (toko- jne. taustaiset koirat joilla on jo vasen seuruu rallyyn tullessa): ohjaaja tietää mikä meni vasemmalla pieleen ja osaa oikealla panostaa niihin asioihin heti alusta ja välttää samat virheet. Allekirjoitan Sienen osalta täysin.

-merkki: alkeet on nopea kouluttaa (sheippaaminen, takaperin ketjuttaminen, kosketusalusta, lelu/nami merkin takana jne), suurin työ opettaa koira erottamaan merkki kaiken muun radalla olevan roinan seasta

-merkki on 15-40cm korkea, väri vapaa, pitää kuitenkin olla merkkimerkki eli mikään koivupölli tai saapas ei käy -> treenattava eri näköisiä tötsiä (laittamalla pyyhkeen tms merkin päälle saat väriä vaihdettua halvemmalla, ei tarvii ostaa sataa eri väristä jos ei tahdo)

-merkki tehdään aina vain vasemmalla, jos se olisi oikealla, koira pitäisi lähettää sinne kylttitelineen yli mikä on turvallisuusriski

-merkki: jos koira myös tokoilee, oltava eri käskyt merkille seisomaan menoon ja merkin kiertoon, jotta tietää jo lähtiessä kumpaa on menossa tekemään. Krista on tarkka näistä, että koira ansaitsee selkeän käskytyksen.

-liikkeessä kutsu koira ainoa mitä radalla ei voi uusia (käytösruutu on kanssa tehtävä mitä ei voi uusia) -> uusiakseen joutuisi palaamaan edelliselle tehtävälle asti (jätä koira) ja sellaista ei tehdä

-opeta taitoja, älä kylttejä!!
-seuruu vasen + oikea, eri tempot, peruutukset
-istu, seiso, maahan
-eteen istumaan ja seisomaan tulo
-luoksetulo (edestä paluu, merkiltä paluu, poispäin peruutuksesta paluu ym)
-ohjaajan kierto (edestä paluut, saksalaiset täyskäännökset)
-pyörähtäminen poispäin ja kohti ohjaajaa

-yksittäisiä taitoja mm. putki, merkki, hyppy, puolenvaihdot takaa/läpi/edestä, peruutus poispäin

-jos seuruu on koiralle epäselvää, sillä on mestariluokan radalla yli 90% ajasta kurjaa kehässä! "jossain tässä jalan luona se on, mutta tarkempaa infoa en ole koskaan ymmärtänyt" -koiria näkee hirveästi.

-voittajasta mestariluokkaan siirtyminen (tai miksei avosta voittajaan, siinä se kuilu on ehkä vielä suurempi):
-ratatreeniin aluksi vain yksittäisiä uuden luokan tehtäviä (ratatreeniin laitetaan ylipäänsä aina vaan asioita jotka koiralle on ensin opetettu erillisinä)
-sarjahyppy/putki "kaasu" monelle, ennen ja/tai jälkeen sen treenattava "jarrua" vaativia tehtäviä
-lisää kestoa, radat yleensä hieman pitenee ja käytösruutu ainakin
-käytösruutua treenataan keskimäärin aivan liian vähän. Kehu on lupaus että palkka tulee pian, käytä säästellen. 3min kesto ei riitä, koska asennossa on oltava valmiiksi ennen kaverin lähtölupaa, todellinen tarvittava kesto on 3,5min tai mieluummin vaikka 4min asti. Jos asentona esim. vierellä seisominen, sijoittaudu itse niin että kontaktia pitävä koira saa pitää niskaa mahdollisimman hyvin, tai jos asento edessä, jätä tilaa ettei tartte kenottaa ihan nyrjällään.
-vaikeimmat jutut radalle mukaan pikku hiljaa yksi uusi juttu kerrallaan, ja vasta kun sujuu eri ympäristöissä yksittäisenä tehtävänä

-houkuttelun ongelma: vaikea palata taaksepäin jos tartteisi kerrata (vahvistaa) jotakin osaa.

-radalla ei saa olla yhtään paikkaa missä koira ei odota palkkaa = missä sitä ei olisi joskus treeneissä palkattu!
-lähtöön meno, hihnan kytkeminen, käytösruutuun siirtymä, 5s kohdalla, 2min kohdalla, 2min 59s kohdalla...?

-käytösruudun treenaaminen: vaihtele aikaa paljon, vaihtele reilut häiriöt (koiralla usein helpompaa, kun voi "katsoa telkkaria") tai ei häiriöitä lainkaan (boring...), namin/lelun lisäksi käytä toiminnallista palkkaa esim. 1min istuminen -> pyörähdys -> jatketaan istumista. Käytösruudun jälkeen kannattaa myös joskus mennä vaikka lähtökyltille ja tehdä pari ekaa kylttiä ennen palkkaa -> mikään paikka radalla ei saa tarkoittaa aina jotakin ("käytösruudun jälkeen mennään aina palkalle" -> ennakointi ym tulee nopeasti).

-käyrösruutu kokeessa: Kristan mielestä yli 20 asentokäskyn toistoa 3min aikana alkaa olla aika paljon, kuitenkin vaikea sanoa koska tulisi virhe jatkuvasta käskytyksestä. Ei muista että itse tuomaroidessaan sellaisia olisi tarttenut koskaan antaa. Toisaalta siitä tuleva miinus kolmonen on pienempi paha kuin väärästä asennosta tuleva -10. Tavoite pitäisi kuitenkin olla että max muutama "hyvä, seiso vaan vielä" riittäisi koko ajalle.

-kisarutiini: jokainen luo omansa. Keskity vain siihen mihin voit vaikuttaa. Esim. kisapaikalla huono sää, hirveän vaikea ratapiirros, tyhmä koira vuorossa ennen meitä, muut kisaajat liian hyviä vrt. mihin jätät auton parkkiin (jos koira vahtii, älä aja paikkaan missä se rääkyy itsensä tainnoksiin ennen omaa vuoroanne ja on sitten ihan poikki jo), miten lämppäät koiran jne.

-älä keksi tekosyitä miksei voi sitä tai tätä. Keksi keinoja miten voit.



1 kommentti: